CZY SEKTOR MOTORYZACYJNY UTRZYMA SWOJĄ KLUCZOWĄ PRZEWAGĘ KONKURENCYJNĄ?
W obliczu spadku zainteresowania samochodami z silnikami diesla i pojawieniem się aut z napędem elektrycznym, sektor motoryzacyjny może stracić jedną ze swoich kluczowych przewag konkurencyjnych — know-how w obszarze zespołów napędowych. Nic w tej kwestii nie jest jeszcze postanowione, ale najbliższe lata okażą się decydujące.
Spadek zainteresowania dieslami na rzecz pojazdów benzynowych oraz stopniowe pojawianie się samochodów z napędem elektrycznym nieuchronnie pociągają za sobą przetasowania wśród dotychczasowych graczy i prowadzą do pojawienia się nowych.
Chociaż sprzedaż pojazdów elektrycznych jest dziś marginalna, nie ma wątpliwości, że pojazdy zelektry kowane (w 100% elektryczne lub różnego typu hybrydy) staną się w przyszłości kluczowe. Nadmienić należy, jednak, że postępująca elektry kacja oznacza wywrócenie do góry nogami całego łańcucha wartości zespołów napędowych.
Szacunki dotyczące 2030 roku wskazują na niepewność prognoz (IHS Markit, ECF, Roland Berger, Ricardo, Fraunhofer, PWC-Autofacts, LMC), ale potwierdzają wzrost technologii hybrydowej i 100% elektrycznej.
Interpretacja wykresu:
w 2030 roku najbardziej konserwatywne prognozy zakładają nadal wysoki — 71% — udział silników spalinowych, wobec 12% dla tych, którzy przewidują szybką zmianę w kierunku technologii elektrycznej i hybrydowej
Uwaga: łagodne hybrydy (tutaj ujęte w jednej kategorii z silnikami spalinowymi) mają w 2030 roku stanowić od 20 do 40% silników