Badanie

CZY SEKTOR MOTORYZACYJNY UTRZYMA SWOJĄ KLUCZOWĄ PRZEWAGĘ KONKURENCYJNĄ?

W obliczu spadku zainteresowania samochodami z silnikami diesla i pojawieniem się aut z napędem elektrycznym, sektor motoryzacyjny może stracić jedną ze swoich kluczowych przewag konkurencyjnych — know-how w obszarze zespołów napędowych. Nic w tej kwestii nie jest jeszcze postanowione, ale najbliższe lata okażą się decydujące.

wheeldrive

Spadek zainteresowania dieslami na rzecz pojazdów benzynowych oraz stopniowe pojawianie się samochodów z napędem elektrycznym nieuchronnie pociągają za sobą przetasowania wśród dotychczasowych graczy i prowadzą do pojawienia się nowych.

Chociaż sprzedaż pojazdów elektrycznych jest dziś marginalna, nie ma wątpliwości, że pojazdy zelektry kowane (w 100% elektryczne lub różnego typu hybrydy) staną się w przyszłości kluczowe. Nadmienić należy, jednak, że postępująca elektry kacja oznacza wywrócenie do góry nogami całego łańcucha wartości zespołów napędowych.

graphique

JAKA TECHNOLOGIA ZDOMINUJE RYNEK SILNIKÓW NAPĘDOWYCH W 2030 R.?
(Minimalny i maksymalny udział technologii w prognozach produkcji, w proc.)

Szacunki dotyczące 2030 roku wskazują na niepewność prognoz (IHS Markit, ECF, Roland Berger, Ricardo, Fraunhofer, PWC-Autofacts, LMC), ale potwierdzają wzrost technologii hybrydowej i 100% elektrycznej.

Interpretacja wykresu:
w 2030 roku najbardziej konserwatywne prognozy zakładają nadal wysoki — 71% — udział silników spalinowych, wobec 12% dla tych, którzy przewidują szybką zmianę w kierunku technologii elektrycznej i hybrydowej

Uwaga: łagodne hybrydy (tutaj ujęte w jednej kategorii z silnikami spalinowymi) mają w 2030 roku stanowić od 20 do 40% silników